Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Citroën and speed bumps


Nikon D200, 17-55/2,8 DX (På söder i söndags)

CV2:orna verkar finnas överallt just nu. Underbara bilar! Jag är nämligen hopplöst förälskad i Citroën. De flesta av mina bilar har varit Citroëner, just nu kör jag en C5:a (min andra:-) - och nästa bil blir med största säkerhet en C5:a igen! Varför Citroën? En av många anledningar är den gashydrauliska fjädringen, ett exempel:

Jag körd sent en kväll mot Gamla Uppsala norrifrån, då passerar man ett ganskla grymt fartgupp (på en 30 km/h kl 8-18 sträcka ). Jag höll kanske 90 på infarten, efter mig låg en BMW - nära, för nära...
Så jag sänkte aldrig farten då vi passerade 50 skylten och närmade oss guppet. Citroënen gled över i goda 80-90 km/h, utan problem, BMW:n missade att bromsa in framför guppet och jag hörde hur fjädringen bottnade på den (hemskt ljud ;-) - stackars förare! Jag saktade ner till 50 och körde lungt vidare....  borde jag stannat och bett om ursäkt? ;-)

Inlagt 2007-07-31 23:47 | Läst 15421 ggr. | Permalink
Fin bil! Skön bild! Citroënens runda former som går igen i stengatan och räcket!

Finns väl inte mycket som förenar en CV2 med en C5 va? C2, C3 och C4 har ju Citroëns typiska runda former! Men de tycks sakans i C5:an!

Klart att du inte skulle stannat och bett om ursäkt! Han körde ju för nära! Och han körde ju BMW!!! :)
Svar från Johan Ericson 2007-08-02 23:59
Tack!
vad förenar en CV2:a med C5:an? Tja, bilens DNA ;-) och inte minst varumärket! Rent designmässigt så tycker jag nog att det finns beröringspunkter, inte så många med CV2:an som med DS, GSA och CX. Men så är faktiskt C5:an mycket mer "tysk" än sina föregångare, dvs tyst, välbyggd och problemfri - på gott och ont. Väghållningen och komforten är fortfarande fransk ;-)
/johan e
Ps.
Kan inte komma ifrån att det är roligt att köra om en BMW, spec. i en rondell eller på en krokig småväg...
Helt OK att inte be om ursäkt. Att ligga för nära framförvarande bil är att utsätta andra för en fara de inte kan värja sig emot.

Den Citroen som Robin såg var nog en XM eller CX. De äldre bilarna med gashydralik la sig ner med "magen" mot marken efter en stund när man stängt av motorn. Det kan förstås ha varit en DS eller GS också, men de var inte vanliga 1990 och än mindre idag.

Andra roliga saker man kan göra med citroenbilar är att skruva av ett av bakhjulen och köra på tre hjul. Vet inte hur det är med de nya, men förr kunde man hissa upp dem maximalt till ett helt stumt läge. 70 km/h testade vi med en GS.
Låter gött med gasfjädring på personbilar.
Själv kör jag lastbil och har luftfjädring, vilket är helt kanon när man lossar på sluttande platser. Det är bara att sänka bilen i ena änden och höja i den andra, så kompenserar man för lutningen. =)

Mysig bil(d) förresten! ;)
De gamla har helt klart sin charm. Dagens cittror är något helt annat.

Nya (snygga) C5 kan man få med vanlig stålfjädring för sportigare körkänsla och mer vägkontakt.

Skulle tro att cittras alla tävlingsframgångar i vanligt avfjädrade bilar måste sätta några spår.

En fransk BMW eller en tysk cittra som en bilsporttidning så träffande uttryckte sig.



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg

Forum


Fotografer


Kameror, objektiv och tillbehör


Kuriosa


Mässor och event


Teknik


Tidskrifter


Världens bästa fotoaffärer